Armada Fastigheter

Bostadskö

Så fungerar den digitala bostadskön

Under Mina sidor söker du själv de lägenheter du är intresserad av.

All uthyrning av lägenheter sker via webbplatsen och du måste vara registrerad i Armadas bostadskö för att kunna göra en intresseanmälan på lediga lägenheter. De e-postmeddelande du får gällande förslag - om du inte valt bort det - är bara en extra service. För att kunna ta emot våra mail måste du ha en verifierad e-postadress.

Man har ingen plats i ett kösystem som gäller alla våra lägenheter utan det är först när du anmäler intresse för en publicerad lägenhet som du blir aktuell. Din köplats varierar därför för varje publicerad lägenhet du söker, beroende på vilka andra som sökt samma lägenhet och deras köpoäng.

Systemet innebär också att du som sökande själv måste vara aktiv och anmäla ditt intresse för de lägenheter som förmedlas.

Inom två veckor från att du ställt dig i bostadskön har du möjlighet att lägga till en medsökande. Den som du vill ha som medsökande måste vara registrerad i Armadas bostadskö. Kontakta Bogruppen via mail för att lägga till en medsökande.

Om du valt att lägga till en medsökande i din kö söker ni lägenhet tillsammans och därmed står båda två med på kontraktet samt avser att bo och dela hushåll tillsammans.


Det här kan du bl a göra:

  • Registrera dig i vår kö - från och med att du fyllt 18 år och har svenskt personnummer.
  • Skapa din egen sökprofil och få tips på lediga lägenheter via e-post/Mina sidor.
  • Följa lediga objekt som publiceras.
  • Anmäla ditt intresse för lediga lägenheter. OBS! Vid intresseanmälan ska du vara beredd att ingå ett avtal.
  • Tacka JA eller NEJ till erbjudande. OBS! Om du har tackat ja till erbjuden lägenhet, men sedan väljer att i ett sent skede ångra dig och tacka nej till erbjuden lägenhet - då riskerar du att bli spärrad att söka lägenhet i 12 månader.
  • Ladda upp intyg såsom anställningsavtal, lönespecifikationer m m.

När ska jag uppdatera mig?

När du har registrerat dig i kön är det viktigt att du håller dina uppgifter uppdaterade. Du måste vara aktiv och logga in en gång per år för att behålla din kötid. En påminnelse sänds ut när det är dags att logga in. Logga in gör du med Mobilt BankID alternativt ditt användarnamn och ditt lösenord. Varje gång du loggar in aktiverar du en ny 12-månaders period.

Hur räknas köpoäng och kötid?

Kötiden börjar den dag du har registrerat dig och du får en köpoäng per dag.

Hur vet jag om just jag får lägenheten?

När ansökningstiden har gått ut kommer de 5 första, med längst kötid, som anmält sitt intresse att bli erbjuden att boka tid för visning av lägenheten. Du ser om du är en av dessa 5 på Mina sidor. Kom ihåg att alltid tacka ja/nej till de erbjudanden du får innan sista anmälningsdag.

Jag verkar ha tappat min kötid?

Du tappar din kötid om du:

  • Missat att logga in inom en 12-månaders period.
  • Blivit tilldelad en lägenhet.

Om du har tappat din kötid måste du aktivera dig som sökande i kön på nytt. Vi lägger inte tillbaka förlorad kötid.

Hur bevakar jag lägenheter jag är intresserad av?

Under Mitt sökande och Bevakningar kan du skapa din egen sökprofil så att du kan få tips/förslag - via e-post/Mina sidor - när det annonseras ut en lägenhet som matchar din profil.

Hur ser jag vilka lediga lägenheter det finns?

Vi lägger ut alla lediga lägenheter på hemsidan.

Hur länge finns lägenheten på annons?

Annonserna ligger ute i 8 dagar. Var uppmärksam på de datum som anges som sista ansökningsdag. När ansökningstiden gått ut kommer de fem som står först i kön att erbjudas att boka tid för visning av lägenheten. Här är det viktigt att efter du varit på visningen - tacka ja eller nej till fortsatt intresse - innan anmälningstidens slut!

När ska jag svara på erbjudanden?

Kom ihåg att alltid tacka ja eller nej på de erbjudanden du får.

Måste jag gå på visning?

Har du fått ett lägenhetserbjudande är det viktigt att boka tid för visning. Kan du inte under visningsperioden själv gå på visningen(för att du blivit sjuk eller fått annat förhinder) bör du skicka någon annan person i ditt ställe.

När ska jag ladda upp mina intyg?

Du laddar upp dina intyg när du har fått ett lägenhetserbjudande och du tackar ja till lägenheten. Har du inte laddat upp dina intyg i tid när du tackat ja går systemet automatiskt vidare till nästa sökande på tur.

Varför har jag fått en spärr?

Du får en sökspärr om du:

  • Hoppar av kontraktsskrivning i ett sent skede
  • Har en ekonomisk skuld till bolaget

Anledningen är att när vi skickar ett bostadserbjudande är förmedlingsprocessen nästan klar. Vid ett avhopp behöver vi backa i processen och gå till nästa kund i kön. Det innebär att hela förmedlingen tar längre tid. Det drabbar både fastighetsägaren och andra bostadssökande som är angelägna om en snabb förmedlingsprocess. Vi har därför valt att spärra kunder som gör sena avhopp.

Var kan jag ändra mina kontaktuppgifter?

Håll alltid dina kontaktuppgifter uppdaterade!

Det gör du genom att klicka på Konto och Mina uppgifter.

Hur byter jag till ett eget lösenord?

Under Konto och Ändra lösenord kan du ändra. Loggar du in med Mobilt BankID kan du inte ändra lösenord.

Körutin vid ny lägenhet.

• När du har tilldelats en lägenhet hos oss så nollställs dina köpoäng. Vill du fortsätta stå kvar i kön måste du aktivera dig i bostadskön på nytt.
• Är ni två på avtalet nollställs ni båda två.
• I samband med att detta sker blir du spärrad att lägga intresseanmälningar på lediga lägenheter i vårt kösystem i 12 månader.


Skillnader beroende på om en eller två står på avtalet:

Två bor i lägenheten, båda står på avtalet:

• Den gemensamma inkomsten räknas när ni söker lägenheten. Detta gör det lättare att få en lägenhet och ger en större ekonomisk trygghet.
• Ni har gemensamma rättigheter och skyldigheter i allt som rör lägenheten. Äktenskapsbalken och sambolagen gäller.
• Bådas köpoäng nollställs i samband med avtalstecknande.


Två bor i lägenheten, bara en står på avtalet:

• Den som står på avtalet får lägenheten baserat på dennes inkomst.
• Bara den som står på avtalet har rätt till lägenheten om något inträffar. Äktenskapsbalken och sambolagen gäller dock alltid.
• Den som skrivit på avtalet är den som får sin köpoäng nollställd.

HANDLÄGGARE HOS ARMADA:

Bogruppen 08-540 808 09 - telefontid 09:00 - 11:30

marknad@armadafast.se

Illustration: Byggnader
Illustration: Byggnader

Vi använder oss av kakor för att spara dina inställningar och förbättra din upplevelse på vår webbplats

Jag förstår